Vítejte v Death Row

O životě

O smrti

Diskografie

Filmografie

Zajímavosti

Básně

Tetování

Death Row Records, původně plánováno jako Funky Enough Records, poté Future Shock Records, následně přešlo pod GodFather Entertainment a nakonec konečně jako Death Row Records, založené dvojicí Dr. Dre & Suge Knight. GodFather Entertainment založil Suge Knight, The D.O.C & Harry-O, ale ten byl později odsunut z vedení a v současné době si odpykává trest ve vězení (ven by se měl dostat v průběhu 2006/2007), ale po vzniku Death Row Records již nebylo GF Entertainment důležité...Jewell původně přišla se jménem Def Road, ale kvůli potížím se zákonem většiny lidí okolo labelu bylo nakonec jméno změněno na podobné Death Row.

Začátek & Ruthless Records

Death Row Records Suge Knight tehdy pracoval jako bodyguard (též ještě předtím krátce profesionálním hráčem fotbalu v L.A. Rams) a měl plány na vytvoření vlastní bezpečnostní agentury (mimo jiné hlídal Bobbyho Browna asi 8 měsíců, poté i The D.O.C., který ztratil svůj hlas při autonehodě a jeho poznávacím znamením se stal neuvěřitelně chrchlavý hlas) a vysloužil si mnoho respektu a pověst schopného hráče, navíc již v té době dělal manažera některým umělcům jako Chocolate, D.J. Quik apod. Protože se ale motal hlavně okolo hudebního průmyslu, rozhodl se, že by mohl začít nový label. V té době dělal bezpečnostní práce v Ruthless Records a její skupině N.W.A. (Eazy, Dre, Yella, MC Ren - Cube již tehdy s N.W.A. nebyl) a poznal sílící nenávist členů skupiny (mimo Eazyho) k labelu, i to, že byli systematicky oškubávání na penězích. Takže Suge hovořil k Dr. Dre o jeho vizi a vyložil mu své plány. Pro Dreho samotného bylo pracovat pro afro-amerického bosse velkou výzvou, jediný problém byl, že Dre byl kontraktem uvězněn v Ruthless Records stejně jako Michel'le (R&B zpěvačka, později vdaná za Dreho, má jeho syna) a The D.O.C., kterého chtěl Dre vzít sebou. Dick Griffey ze Sony Records povolil Dremu odchod, ale musel by stále produkovat Eazyho CD, což ale pochopitelně nebyla populární idea.

Ještě před beefem v Ruthless, v době kdy Suge chtěl rozjet Funky Enough Records, dělal Suge manažera Chocolate. Funky Enough Records měli spravovat Suge, Chocolate & Quik. Chocolate napsal text k pecce Vanilly Ice - 'Ice Ice Baby', která z Vanilly udělala hvězdu hudebního nebe. Vanilla Ice nakonec dal souhlas s vyplacením honoráře, který pomohl financovat The Chronic, ale až po pověšení za nohy z hotelového balkonu v 22. patře. Lidé od Vanilly Ice se původně chtěli sejít pouze s Chocolate ohledně honorářů, ale pak se do toho opřel Suge, který měl jiný program jednání... Vanilla prý tehdy vyběhl z recepce se slovy "Pomozte mi někdo! The Bloods a Crips jdou po mě!" Chocolate napsal ten song v 1988 a Vanilla ho vydal začátkem 1990. Chocolate také napsal song Born & Raised In Compton pro Funky Enough Records, který Suge později dal D.J. Quikovi. Ve snaze rozjet hudební společnost, Suge říkal Chocolate, že potřebují všechny peníze, které jsou schopni sehnat, ale v tomto bodě selhali. Suge tedy věděl, že chce a potřebuje Dr. Dre. Takže Suge spolu s jeho kamarády od Bloods navštívili kancelář Jerry Hellera (vlastník Ruthless Records), Eazyho a zbylé vedení Ruthless a s přátelským přesvědčováním a nějakými … (místo teček si doplňte libovolné střelné i chladné zbraně) až nakonec byly kontrakty Dr. Dre, Michel'le a The D.O.C. ukončeny a poskytnuty k podepsání pro Suga a jeho nového partnera Dr. Dre, zároveň 50% vlastníka Death Row Records. Fifty-fifty klauzule byla také jedna z hlavních příčin Dreova opuštění Ruthless. N.W.A. byli u Ruthless vlastně otroky, kteří neměli žádnou opravdovou šanci rozhodnout co s jejich kariérou, takže Dre byl šťastný, že bude moci rozhodovat sám za sebe. Ruthless se zkoušeli odvolat u RICO proti Suge, Dr. Dre, Death Row a Sony (RICO byl zákon, který určoval a obviňoval gangsterské typy lidí a byznysu - je 32 různých kategorií, pokud jsi shledán vinným ve 2 z nich, jsi zatčen). Proto Sony nikdy nevydalo The Chronic, měli strach z žalob se strany Ruthless/Eazy-E. Jakmile se toto stalo, obchodní spolupráce Suge-Dick Griffey padla.

Deep Cover Soundtrack 1990

Toto byla vlastně taková demo-páska Death Row Records. Soundtrack byl vydán přes Solar Records, takže to vlastně není původní produkt Death Row Records, ale ti měli mnoho svých umělců, kteří byli základní kámen soundtracku. Hned úvodní song 'Deep Cover', začal být novým standardem Dr. Dre a jeho nového objevu, rappera Snoop Doggy Dogga. Jewell, The Lady Of Rage, Paradise & Emage také učinkovali na soundtracku.

Suge hned od začátku souhlasil, že bude mužem v pozadí, který se může namočit, zatímco Dr. Dre obstará hudební stránku věci. Suge vlastně všechno zařídil a Dre byl pro média hlavním tahákem společnosti. Harry-O, který byl Sugovi představen skrz dlouholetého právníka Death Row, Davida Kennera, byl tichým společníkem, ale po přelomu let 92/93 vlastně nikdy do dění ve společnosti, i díky pobytu ve vězení, nezasahoval (dnes se jeho žena, V. Harris úspěšně soudí s Suge Knightem o 107 mil. dolarů).

Death Row tedy měli všechny umělce pohromadě, původní sestava obsahuje: Dr. Dre, Snoop Doggy Dogg, Michel'le, Jewell, The Lady Of Rage, Nate Dogg, Soopafly (v té době více do produkce) RBX, Kurupt, Dat Nigga Daz, Warren G, Chocolate, Lil' Malik, Sam Sneed a ještě další. Tehdy (okolo 1991) nebyl vlastně nikdo pod smlouvou, byla to jedna velká rodina pracující na The Chronic. Ještě pár fakt: Nate Dogg se upsal za $5000. A to je vše. Byl slibnou nadějí a měl slíbeno album produkované Dr. Dre a tak byl naprosto spokojen. Snoop se upsal přes Warren G (nevlastní bratr Dr. Dre) díky demopásce jejich školní skupiny 213 (213 je poštovní směrovací číslo na Long Beach, skupinu tvořil Snoop, Warren, Nate. V roce 2004 konečně tato trojice vydala album Tha Hard Way produkované Warren G), která se dostala k Dr. Dre. Nate se upsal kvůli Snoopovi. Kurupt taktéž díky jejich dnes slavné freestyle-battle. Daz a RBX se upsali, protože jsou Snoopovi bratranci a jejich matky chtěly, aby konečně něco začali dělat s jejich životy... RBX byl v Death Row pouze krátce a byl první kdo opustil label a podařilo se mu to úspěšně a v krátkém časovém období. Michel'le přišla kvůli Dr. Dre, stejně jako Sam Sneed, který mu byl představen přes K-Solo a The D.O.C.

Tehdy o labelu ještě nikdo moc nevěděl a tak Norman Winters přišel s nápadem uspořádat na Grammy Awards velkou Death Row párty v Beverly Hills. Párty skončila s náklady přesahujícími $50,000, ale byl to velký úspěch.

Ale zpět k soundtracku. Dre chtěl udělat úvodní song se Snoopem a The D.O.C. (který se nakonec neobjevil) a když volal Snoopovi, řekl mu, že budou mít na song pouze hodinu a půl a že udělá beat a nějaký ten text. Když se Snoop u něho doma/ve studiu objevil, Dr. Dre mu řekl:"Sakra, jdu zrovna do posilovny na hoďku a půl, haha", takže Snoop musel celý text udělat sám, Dre mu tam nechal pouze papírek se slovy 'Tonight's The Night I Get In Some Gangsta Sh*t/Deep Cover On The Incognito Tip'. Song 'Deep Cover' se stal standardem práce očekávaným lidmi od dua Dr. Dre & Snoop Doggy Dogg.

The Chronic

The Chronic Suge měl vždy ideu, že první album Death Row Records bude od Dr. Dre, ale Death Row v té době neměli uzavřenou žádnou smlouvu s distribuční společností a neměli tedy finanční krytí v případě, že by album nebylo úspěšné a navíc ani neměli zajištěnou distribuci do obchodů. Několik společností je odmítlo kvůli jejich gangsta-stylu, takže se Suge a Dre rozhodli vytvořit album napřed a teprve poté je nabídnou společnostem k distribuci. The Chronic tedy vznikal za hodně nejistých podmínek, všechna ta tvrdá práce mohla přijít vniveč. Buď úspěch nebo krach. The Chronic měl pod taktovkou zejména Dr. Dre, jenž byl již v té době jedním z největších jmen v hip-hopovém světě hudby, a navíc dal šanci mnoha talentům, jež v té době bylo v labelu více než dost. Nakonec, díky štěstí, Death Row nakonec podepsalo smlouvu s Interscope Records (nyní známo jako Geffen). Tehdy se někteří umělci oficiálně upsali a někteří nikoli (Warren G, Malik atd.). Singly jako 'Let Me Ride', 'Dre Day', 'Nuthin But a G Thang' se všechny staly obrovskými hity, přičemž propagovaly i mladou pušku Snoop Doggy Dogga.

Album bylo plné urážek na Ruthless, gangsterské historky, reference na pouliční násilí, celé album mělo politický podtext a vlastně pokračovalo v odkazu N.W.A. v širším měřítku, ale pro veřejnost v přijatelnější podobě (N.W.A. byli v jejich textech nekompromisní, v Death Row také říkali mnoho negativních věcí, ale spolu s beatem to znělo tak dobře!).

Toto album zachránilo společnost Interscope od krachu, přineslo ji okolo 50 milionů dolarů a zachránilo pro nás stovky skvělých alb k poslechu. Album je dodnes zmiňováno jako milník a klasika. 2 songy byly odstraněny, jeden je 'Mr. Officer' (útok na L.A.P.D.) a dalším 'Deep Cover'. Song 'Bitches Aint Sh*t' byl přidán v poslední chvíli, ani jej nestačili napsat do bookletu a na obal. 'Rat ta tat tat' bylo naopak změněno v poslední chvíli na Dreho produkci, místo vynikající produkce Warren G (což je velká škoda, původní beat je o dost lepší), kvůli problémům, jež měl G Child s Sugem. Dre tehdy často pořádal divoké mejdany u sebe doma, ale přestal s nimi, poté co mu jednou v domě vypukl oheň. Na jedné z těchto party Suge profackoval Warrena kvůli tomu, že byl opilý. Selekcí neprošly ani songy 'The Hoe Hopper' (Dre feat. Snoop Doggy Dogg) a skvělý freestyle 'Puffin' On Blunts And Tangerey' (Dre feat. The Lady Of Rage, Tha Dogg Pound, song můžete slyšet na další greatest hits kompilaci, která byla vydána koncem roku 2006, 15 Years On Death Row).

Snoop Doggy Dogg - Doggystyle 23. listopadu 1993

Doggystyle Dalším umělcem se svým albem měla být původně The Lady Of Rage, jakmile ale byly vybrány songy pro The Chronic, bylo jasné, že dalším na řadě bude nový objev a klíčový článek z The Chronic, Snoop Doggy Dogg. Lidé tehdy, po práci na Deep Cover a The Chronic, hledali a čekali na další pecky od Snoopa a v Death Row rozpoznali, že by nyní bylo těžké prodávat ženskou MC, takže se rozhodli pro rodáka z Long Beach Snoop Doggy Dogga. Toto album je vynikající, ale hudebně trochu méně chytré než The Chronic. Hosté na albu jsou Kurupt+Dat Nigga Daz (kteří dali dohromady skupinu Tha Dogg Pound), The Lady Of Rage, RBX, The D.O.C., Lil' Malik, Warren G, r&b zpěváci The Dramatics (komerční podpora) spolu s beaty Dr. Dre. Mnoho z těchto songů se stalo hymnami rapu, zejména 'Who Am I (What's My Name?)' a 'Gin & Juice' zachovaly gangsta/party náturu labelu, zatímco 'Doggy Dogg World' hodně pomohlo prodejnosti.

Toto album mělo rekordní předobjednávky, okolo 1.1 milionu kusů, ale to obsahovalo i objednávky pro obchody, takže se první týden neprodalo tolik, ale v L.A. se tehdy vytvořili dlouhé fronty před některými obchody (Tower Records, VIP např.) den před vydáním alba. V té době to ještě nebylo tak, jako dnes, kdy každý díky internetu slyší album dřív než se objeví v obchodech a má vypálenou kopii apod. Jediná šance slyšet to dřív, byla znát Dreho nebo Suga (Death Row měli pěkně tvrdou ochranku ve studiu) a nebo poslouchat den před vydáním 92.3 The Beat Radio s Julio G, který zahrál celé album. Toto album je úvodem do nové Death Row gangsta éry, přičemž The Chronic je něco jako zakončení N.W.A. let. Song 'G'z Up, Hoez Down' byl na poslední chvíli kvůli problémům se samply stažen z CD, ale várka prvních kopií ještě song obsahuje. Dle mého názoru je tenhle song absolutně skvělý, sampl můžete poznat z poslechu písně 'Rain On Me' od Ashanti z předloňského roku, tuším. Isaac Hayes a Burt Bacharach nechtěli sampl uvolnit pro Snoopa/Death Row, protože tehdy hádali, že společnost bude proti gangsta rapu, ale myslím, že nakonec tento postoj přehodnotili (také vydáno na 15 Years On Death Row)...v tomto songu je skvěle slyšet Snoopův tehdejší styl, narozdíl od jeho pasáckých sraček z těchto dnů. Ještě song 'It's On' společně s The Lady Of Rage neprošel do finální podoby do alba, ale větší škoda je tu zejména u vynikající 'The Next Episode' (produkce Warren G).

Někdy v této době byl u Suga na návštěve Jesse Jackson (zkoušel se stál US prezidentem) a všiml si čerstvé krve na koberci. Když Suge přišel do pokoje, pouze zamumlal něco jako 'obchodní nesrovnalosti'... při této představě mi vykyne na mysl Tony Soprano...

WBallz - 187.4, za tímto stojí Ricky Harris. Jména jako DJ Sal-T-Nutz & DJ Eazy Dick se staly na CD od Death Row velmi známými (na The Chronic, Doggystyle, Murder Was The Case, Dogg Food, Doggfather). Ricky Harris hrál ve filmu MWTC a je snad na všech albech Warren G v mezihrách. Můžete ho ještě vidět ve videu k Gin & Juice jako otce Snoopa nebo ve filmu 'High School High' jako DJ na školním disku. WBallz se tvářilo jako normální radiová stanice, skvěle zakomponována do jednotlivých songů.

Dee Barnes jednou Dreho dissnul na songu 'Pump It Up', což si pochopitelně nemohl nechat líbit. Na jedné párty v roce 1994, Barnesovi, hned jak přišli, hned od každého slyšeli: "Víš o chlápcích z Death Row, kteří tě tu hledají?" a hned poté na ně skočil Dre a zmlátil je...proto na 'Guilty Conscious' Eminem vtipkuje o zfackování Dee Barnese a jeho ženy.

21st Street @ LBC

Nejenom tato událost pomohla Death Row s jejich obecným chápáním. Snoop, Shaun Dogg a Snoopův bodyguard McKinley 'Malik' Lee Jr. se dostali do sporu s Phillipem Woldermarionem, který byl zastřelen (v sebeobraně). Soud se táhl více než 2 roky, ale Snoop byl nakonec osvobozen. Snoopovi advokáti byli David Kenner a Johnie Cochran (R.I.P.). Dnes by to bylo jako kdyby k soudu šli Jay-Z nebo Eminem pro vraždu. I tato událost nesla vinu na odchodu Dreho od labelu, protože Woldermarionovi právníci tvrdili, že Dre byl také na místě činu. Dre tam tehdy nebyl, takže stačilo aby přišel k soudu a popřel to, což Dre neudělal, protože prý "K soudům chodím nerad."

Above The Rim Soundtrack 22. března 1994

Above The Rim Tímto albem začalo Death Row vládnout hudebnímu průmyslu, album bylo na nejvyšších příčkách snad všech hitparád, přičemž Death Row si stále dokázalo uchovat svojí tvrdou image. Pro ty, kteří neviděli tento film, je plný gangsterů, basketbalu a představuje nejnovější hvězdu ze západního pobřeží, jíž byl Tupac Shakur. Nebyla náhoda, že Suge získal práva produkovat soundtrack k tomuto filmu, měl největší slovo k obsazení soundtracku a použil to k ukázání svého vlivu v hudebním průmyslu. Dostal na soundtrack několik velkých jmen včetně SWV, H-Town, 2nd II None, DJ Rogers, Aaron Hall, spoku s umělci z Death Row jako Nate Dogg, Lady Of Rage, Warren G (nebyl přímo členem Death Row, k tomuto více později), Paradise, B Rezell, Dogg Pound, Snoop, Jewell, O.F.T.B., CPO a samozřejmě 2Paca, i když ten ještě členem Death Row také nebyl. 'Regulate' od Nate Dogga a Warren G byl důvod, proč byl tento soundtrack tak úspěšný, jakkoli se soundtracky normálně neprodávají příliš dobře, tak Above The Rim se stalo 2x platinovým a řekl bych, že dnes to již bude 3x. Za 'Regulate' je dlouhý příběh a jako vždy na něm byl Nate Dogg oškubán, song byl nahrán ještě před vydáním Doggystyle. Nahrál přes 25 songů pro své debutové album, stejně jako ostatní strávil spoustu času ve studiu. Ale protože jako první šlo na trh album Snoopa, Nate toho chtěl využít, počkat s vydáním a vyšperkovat své album. Ale Suge našel tyto songy, zjistil, že jsou vynikající a zeptal se (spíše oznámil) Nate, jestli by je nemohli použít pro stávající alba a že mu dá čas udělat další materiál. První song, který Suge použil, byl 'Aint No Fun (If The Homies Cant Get None)', ve kterém ještě rapovali Snoop, Kurupt a Warren G. Tento song napsal úplně celý Nate, tento song je vlastně jeho značka. Přesto, Snoop to dostal na Doggystyle a je to jeden z nejpopulárnějších tracků. Další "poskytnutý" (řekl bych ukradený, ale přece nebudu pomlouvat Suga) song byl 'Regulate'. Jen si představte, kdyby Nate Dogg vydal v této době album se singly jako 'Regulate' nebo 'Aint No Fun'? Jasně několikanásobně platinový! Počínaje touto dobou začal být nazýván "ten chlápek z refrénu".

The Lady Of Rage konečně dostala šanci zazářit, poté co původně měla být druhým umělcem po Drem se svým albem. Death Row vydalo její song 'Affro Puffs' pro stejnojmenné album jako singl, a tento song se také stal slavným. Měl skvělý beat, který společně napsali Dre a Daz a vynikající text ukazujíce její talent. Na singlu je i 'G-Funk remix' od Dreho s vynikajícím Snoopovým freestylem na konci.

Stále mám určité výhrady k výběru songů na soundtracku, vzhledem k songům hrajícím ve filmu ('Just Doggin' Tha Dogg Pound feat. Nate Dogg, 'Pain' 2Pac, 'Loyal 2 The Game' 2Pac feat. Treach & Riddler, 'Pump Pump' Snoop, 'Holler If Ya Hear Me' 2Pac) je pouze pár songů, které na soundtracku nejsou. Alespoň, že 'Loyal 2 The Game', 'Pain' a 'Mi Monie Rite' byly na kazetě a mini soundtracku (a 'Loyal 2 The Game' a 'Pain' opět na 15 Years On Death Row).

Murder Was The Case 18. říjen 1994

Murder Was The Case Co následovalo po jednom žhavém soundtracku? Další žhavý soundtrack! A co byste dělali, kdyby vaše hlavní hvězda byla souzena za vraždu? Udělejte o tom film! Ačkoliv MWTC byl pouze krátký film/dokument, který Death Row Records vydalo na VHS v roce 1994, později i na DVD. Ve filmu účinkují Snoop, C-Style, Joe Cool a další. Dre ho režíroval a MWTC měl být první z dlouhé řady filmů od Death Row Movies. Na soundtracku jsou jména jako Snoop, Tha Dogg Pound, Nate Dogg, r&b kvartet Jodeci, DJ Quik, Jewell, Slip Capone, CPO, Lil´ C-Style, Swoop G, Young Soldierz (The Relativez) a představilo nové talenty jako Danny Boy, Sam Sneed, Tray Deee a uvádí masivní duo ex-partnerů z N.W.A. Dr. Dre & Ice Cube. Na videu pro tento song ('Natural Born Killaz') má malé cameo 2Pac, o kterého již tehdy měl Suge eminentní zájem k podpisu smlouvy. Za tímto songem je krátký příběh, původně to byla nahrávka Dr. Dre & Sam Sneed, ale Dre to zahrál Cubemu a ten chtěl ten song pro sebe, takže v Death Row rozhodli že to udělají čistě jako jejich song, propagujíce jejich společný, ale nedokončený, projekt Heltah Skeltah. Sam Sneed byl oškubán, sice dostal credit, ale byl odstraněn z velkého hitu.

Jodeci (K-Ci, JoJo, Devante, Mr. Dalvin) si našli cestu na soundtrack skrze Sugeho, ke kterému je vázala smlouva. Jodeci již měli smlouvu s MCA, ale Suge jim vyjednal lepší podmínky a převzal jejich kontrakty. Podobné je to i s DJ Quikem, kterého se Sugem pojilo dlouholeté přátelství. Quik byl dokonce částí Funky Enough Records, první Sugeho pokus o nahrávací společnost. Quik tehdy dostal smlouvu u Arista Records, když to vypadalo, že se to Sugemu nepodaří, ale Suge byl stále manažerem Quika. Na zadní části Quikova 'Safe & Sound' cédéčka je jako Executive Producer uveden Suge Knight, také v bookletu je velké děkování Death Row, kde poděkoval všem umělcům z Row i samotnému Suge. Takže Quik byl vlastně členem Death Row, jen nebyl pod kontraktem. Suge ho dlouho nutil do kontroverzního songu, tak Quik nahrál jeden z nejlepších diss tracků všech dob, tentokrát adresovaný na MC EIHT, nazvaný 'Dollaz N Sense'.

Source Awards 1995 v New Yorku

Toto byla jedna z dalších příhod, která definovala Death Row jako gangsta společnost.

Dr. Dre, Sam Sneed, DJ Quik, The Lady Of Rage, Tha Dogg Pound, Snoop Doggy Dogg udělali 10-minutový mini-koncert, zatímco za DJ pultem byl DJ Pooh. V této noci udělal Suge beef "západ-východ" (Death Row-Bad Boy) oficiálním, neboli veřejným. Pro ty, kdo neví, co se tehdy odehrálo, krátké zrekapitulování: Suge spolu s Danny Boy, když Death Row dostávalo jednu ze svých cen, řekl: "Jestli by se někdo chtěl připojit k nám, aniž by chtěl mít producenta ve všech svých videíííííích, ve všech svých sonzíííííííích, přijďte k Death Row!" Byl to očividný útok na majitele Bad Boy, Puff Daddyho. Později tohoto roku byl Suge na narozeninové party u Jermaina Dupriho v Atlantě, kde se objevil i Puffy. Sugeho nejbližší přítel Jake Robbles byl zavražděn (zastřelen) na této party a Suge si byl jist, že Puffy s tím má něco do činění, kvůli jeho chování těsně po střelbě. Od této chvíle to byla válka. Myslím, že i tento incident pomohl přivést na Death Row Tupaca, který cítil, že Puffy připravil střelbu na něj. Suge, předtím než dissnul Puffyho, vzkázal Tupacovi, aby zesílil své bodyguardy. Bad Boy (Craig Mack, Total, Faith Evans, Lil Kim, B.I.G., Puffy) také učinkovali na Music Awards a předvedli své poslední hity. Death Row

Byl zde velký Death Row vs. Bad Boy ohlas tuto noc, ale nemyslím, že všichni umělci na to pamatovali. Můžete jasně vidět smějící se The Lady Of Rage během učinkování Bad Boy, můžete jasně vidět tleskající Lil Cease s Lil Kim během Death Row koncertu. Snoop, Daz, Kurupt, Nate a Puffy spolu na jevišti…

Začátkem 1995, Suge je odsouzen k 30-ti dnům ve vězení a podmínce na 5 let poté, co byl chycen s drogami. Tuto podmínku proměnil osudnou noc 7. září 1996, když se připojil k bitce s O. Andersonem.

Warren G - členem nebo ne?

Warren G je považován za člena Death Row, ale nikdy nebyl pod smlouvou. Warren G byl zfackován na lodní party Death Row jedním z Sugových přátel z Bloods a ještě předtím v Dreově domu samotným Sugem. Suge měl vůči němu velkou zášť, myslel, že hit 'What's Love Got To Do' je o něm a zrušil Tha Dogg Pound, LBC Crew a Nate Doggovo účinkování na Warrenovo albu z 1996. Pouze Nate Dogg byl na jednom songu ('Annie May') na svou osobní žádost. Toto byl podobný případ jako u 'Regulate', který byl původně pro Nateovo album, pak to chtěl použít Suge a koupil to, poté to chtěl Warren G pro své debutové album Regulate a Suge mu ho tehdy přenechal, že jestli bude album úspěšné, Warren Sugeovi vyplatí peníze. Takže Warrenův největší hit vydělal Sugovi o hodně víc peněz než jemu samotnému, stejná situaci pak následovala i u 'Annie May'. Suge byl naštvaný na D.P.G. a zejména na Warrena pro neustálé chválení The Crips a ne Bloods (Suge je M.O.B. - Member Of Blood). Takže Suge například na 'Ain't No Fun' donutil Warrena změnit text, můžete slyšet jak Warren říká: "6-4 Chev, RED to be exact", když byl zvyklý říkat blue. Death Row dluží Warren G mnoho, protože 'Regulate' byl hit hitů a pomohl vybudovat slávu labelu. Určitě se mohl upsat v 1992, ale poznal, že stejně jako mnoho jiných nikdy nevydá slibované album, chytrý tah.

Tha Dogg Pound - Dogg Food 31. říjen 1995

Dogg Food D.P.G. byli pěkně hardcore tvrdí, navíc se brzy staly známými díky jejich stykům se Snoopem. Toto album bylo vydáno na Halloweena 95 a šlo přímo na #1 na Billboardu. Přesně tak, Daz & Kurupt byli top umělci v USA v roce 1995 na nějaký čas, proč musíme dnes oslavovat 50 Centa? Toto album pro mě stále zůstává jedno z nejoblíbenějších alb z Death Row, poslouchám to stále dokola. Doporučuji všem, co chtějí poznat originální Death Row éru. Dr. Dre produkoval NULA songů na albu, Daz nechtěl, aby Dre produkoval jediný song, protože poté by to již automaticky bylo vydáváno za Dreho album. Daz navíc věděl, že by Dre ukradl credit, takže album skončilo s produkcí od Daze, Soopafly, DJ Pooh, Kurupt a Snoopa. S vydáním tohoto alba bylo mnoho problémů, původní distributoři od toho ustoupili (příliš tvrdé texty, navíc s politickým pozadím). Na albu ještě účinkují Tray Deee, Snoop, Nate Dogg, Lady of Rage, Lil Malik, Jewell and Michel'le. Snoop a Nate Dogg byli součástí D.P.G. ale stále považování za "hosty" na tomto CD. Původně měl být na CD ještě skvělý Dreho remix 'Dogg Pound Gangsta's', velká škoda, že se nedostal na album, stejně jako song Can't C Us s Dreho beatem, který byl později použit na 2Pacovo All Eyez On Me jako 'Can't C Me'.

Jeden song, který způsobil potíže, byl 'NY, NY', song, který měl vyjádřit respekt k New Yorku, ale kvůli tehdejšímu napětí zapůsobil opačně. Asi tomu ani nepomohlo video, ve kterém Snoop a Kurupt kráčí jako obrové ulicemi New Yorku a ničí budovy... V průběhu natáčení tohoto videa, měli mít Snoop spolu s Pound rozhovor v jednom z N.Y. rádií, ale Notorious B.I.G. zatelefonoval do rádia a přiměl je zrušit tuto show, později toho dne byl takřka rozstřílen obytný přívěs Dogg Pound, jen zázrakem se tehdy nikomu nic nestalo. Odpověď na 'NY, NY' (song 'LA, LA') nahrána Mobb Deep, Capone N Noreaga a pár dalšími na sebe nenechala dlouho čekat... Pro Death Row to byl další obrovský platinový úspěch, značka Daz+Kurupt, Kurupt+Daz se etablovala. Toto album nebylo hudebně komerční, ale přesto se stalo komerčně velmi úspěšným.

The Lady of Rage - Eargasm 1995

The Lady of Rage Kdyby bylo toto album vydáno v tomto čase, Rage by se stala velmi známou a konečně by dostala respekt, který si zaslouží (nejlepší ženská MC společně s Lauryn Hill a Eve). 'Affro Puffs' byl US celonárodní hit a učinkovala i na The Chronic, Doggystyle a Dogg Food a nyní to vypadalo jako pravý čas na vydání alba. Ale Suge chtěl ještě trochu vyhypovat, měla reklamu v bookletu Dogg Food a po ještě nějaké promo akci mělo být album připraveno k vydání, ale pak se něco v Death Row změnilo k lepšímu…

Suge Knight & Death Row Records podepisují Tupaca Shakura po zaplacení kauce

Suge and Snoop and Tupac 2Pac, i přes megaúspěch Me Against The World, byl vlastně ponechán napospas smrti ve vězení, nikdo se s ním nechtěl dát dohromady kvůli jeho problémům se zákonem a jeho nevypočitatelnosti. Zaplacení kauce by zaručovalo, že Tupac může pracovat pro label, což bylo ideální pro Suga, který se Tupaca snažil získat již léta. Jednou mu zaplatil 150,000$ za dva NEPOUŽITÉ songy pro soundtrack Murder Was The Case a to nikoli proto, že by jeho songy byly tak speciální, ale proto, že si uvědomoval jeho problémy. Sledujte konec MWTC a na konci je 2Pac uveden jako interpret na soundtracku. Suge i nadále zůstal zainteresovaný a jako záruku bezpečí ho několikrát navštívil ve vězení, volal mu, a navíc mu zaslal neprůstřelnou vestu s logem Death Row (proč ji sakra neměl na sobě 7. září…). Když Suge nabídl 2Pacovi zaplacení kauce výměnou za podpis smlouvy, neměl 2Pac moc na výběr. Tehdy slíbil Sugovi, že ač respektuje práci Dr. Dre a Snoopa, vydat album, které nejen potvrdí, ale pozvedne Death Row ještě o kousek blíž výšinám.

Kauce 1.4 milionu $ byla zaplacena Sugem, David Kenner sepsal kontrakt, ve kterém 2Pac souhlasil nahrát alespoň 3 alba pro Death Row (Snoopův kontrakt byl na 6 alb). I když jim bylo neznámé, jak budou probíhat právní a soudní vypořádání, 2Pac se ihned vrhl na práci na nové album.

Od propuštění z vězení až do své smrti se 2Pac velmi zapojil do dění v Death Row se všemi jeho členy. Suge, 2Pac a DeVante (z Jodeci) si zvykli chodit společně do klubů, jen tihle 3 spolu propařili mnoho bezesných nocí. 2Pac se stal velmi blízkým všem členům z Jodeci, často slyšíte K-Ci & JoJo mluvit o 2Pacovi jako o svém bratrovi.

Počátkem '96 Suge pořádal obrovské party v týdenním intervalu. Jedné, které se zúčastnili i novináři z The Source, byli přítomni lidé jako Craig Mac (tehdy hodně spolupracoval s Dazem), Eric B (Death Row East), Hammer (který podle článku uvedeného po party právě dokončil své CD), Daz, Kurupt, Snoop, O.F.T.B., K-Ci, Danny Boy a 2Pac. Sakra, tak s těmahle bych mohl pařit až do své smrti...

Suge také měl party pro ostatní lidi z hudebního průmyslu, na jedné z nich museli být všichni oblečeni pouze v červené barvě. Sugův nový dům (byl ve filmu Casino jako dům Roberta De Niro), vybavení, dokonce i barva bazénu byla červená, ačkoli voda ji zkreslila, takže se jevil jako oranžový, na koberci obrovské logo Death Row. Nikdo se neopovážil naň šlápnout.

Dr. Dre - Chronic pt. II: Papa'z Got A Brand New Funk 1996

Dr. Dre Ačkoliv nebyl tento projekt očividně nikdy dokončen, byl vždycky považován za hotovou věc. Reklamku můžete spatřit v bookletu k All Eyez On Me. Původně se měl jmenovat jednoduše Chronic II, ale později bylo jméno změněno na Chronic II: Papa'z Got A Brand New Funk, který mi zní pěkně zábavně. I když se album nenahrálo, bylo by jistě úžasné. Taková aktualizovaná verze originálního Chronic mixnuté stylem Death Row uprostřed dekády. Jak jsem psal, The Chronic je verze konce éry N.W.A., toto by bylo éry Dogg Food a All Eyez On Me. Jen si představte album s beaty Dr. Dre těchto let: beaty jako California Love, Natural Born Killaz, Keep Their Heads Ringin', Zoom, Can't C Me apod, to by bylo naprosto šílené. Song Zoom (se Snoopem), byl původně určen pro toto album, beat je skvělý, ale po Dreho odchodu byl použit pro album King T. Protože ale album nikdy nevyšlo, byl song později určen pro soundtrack k filmu Bullworth s originálním textem Dre/Snoop. Interscope ale tehdy nechtělo použít Snoopův text z Death Row éry, ale song později použít jako reklamu k plánovanému album Dr. Dre '2001', rozhodli se nakonec dát na track LL Cool J. I přesto je to po to všem slušný track.

Club 662, Las Vegas

Club 662 662 = MOB na telefonních číslech, M.O.B. = Member Of Blood. Toto byl Sugův klub v Las Vegas (v současné době je to gay-club, :). Zde umělci z Death Row často učinkovali, měli zde vystoupení komici i ostatní rapeři. Run DMC, Treach, Wu-Tang, Dru Down, E-40, Mike Tyson, to je jen výběr jmen kteří měli v klubu vystoupení.

Vlastnictví tohoto klubu bylo další šancí pro Death Row prezentovat se na veřejnosti, ale často byl spojován s praním peněz a drogovými obchody. Bohužel, jeden z jeho největších milníků je 7. září 1996, kdy 2Pac, Suge a jejich doprovod nedorazili na naplánovaný charitativní večer pro děti, kterého se měl zúčastnik i Mike Tyson.

2Pac - All Eyez On Me 13. únor 1996

Ve výměně za kauci slíbil 2Pac, že Death Row vytáhne ještě výš, dokonce ještě výš než Death Row vytáhli Dre se Snoopem. Ihned od svého příchodu v září se 2Pac pustil do horečné práce na prvním dvoj-CD v hip-hopovém průmyslu. Původně se album mělo jmenovat R U Still Down?, později kvůli mediálnímu tlaku, byl název změněn na All Eyez On Me. Textově to není příliš hluboké album, ale zaručovalo hity na party, včetně 6-ti singlů, z nichž se 2 staly #1 (How Do U Want It feat. K-Ci & JoJo, California Love feat. Dr. Dre & Roger Troutman).

All Eyez On Me Toto album nemá příliš hluboké texty (až na pár vyjímek), porovnal bych jej s The Documentary od The Game. Album není unikátní, ale spíš adekvátní k tomu, co se tehdy vydávalo. Takřka celé Death Row pracovalo na tomto albu a 2Pac se chtěl rychle stát ostatním souputníkem v Death Row a věděl, co se bude prodávat a tak si hluboké songy uchoval pro další alba, jako 7th Day Theory a další, které měly přijít.. Tohle album je prostě celé o dolarech. Album je hodně vedeno v gangsta-stylu, ale zároveň obsahuje také pěkně komerční hudbu. Hlavní singl 'Cali Love' je určitě ten nejkomerčnější song, co 2Pac za svého života udělal, ale stále je beat vynikající. Udělali 2 videa pro song - jeden s tématem Šíleného Maxe, druhý, který byl z party v Dreově domu (mnoho cameo rolí - DJ Quik, E-40…). Druhý singl 'How Do U Want It' spolu s bratry K-Ci a JoJo z Jodeci, kteří se právě rozhodli osamostatnit, i když se zbytkem skupiny zůstali v pohodě. Tohle byla opravdu žhavá kombinace! Song byl původně 2Pacovo sólo, udělal i refrén, ale nakonec se rozhodli udělat z toho singl a přidat na song po Sugově doporučení K-Ci a JoJo. 2Pac se opět rozhodl natočit několik videí (přesněji 3) a jedno z nich bylo klasifikováno jako X-Rated, kde učinkovala kupa modelek z Playboye. Jeden z posledních dlouhých rozhovorů s 2Pacem byl natočen na place k tomuto videu (můžete ho slyšet na neoficiálním CD 'In His Own Words', které kdosi vydal v, tuším, 98/99). I další video bylo s modelkami, ale normálně "přístupné" i pro TV a hudební stanice, třetí videoklip zachycuje 2Paca při koncertu. Všechny 3 videa režíroval Gobi, který začal s 2Pacem spolupracovat krátce po jeho příchodu k Death Row. První video, na kterém měl podíl bylo '2 Of Amerikaz Most Wanted', kde nahradil režiséra, který se s umělci nechtěl dělit o kredit. Týden před 2Pacovou smrtí se s ním dohodl na založení filmové společnosti s názvem 24/7, která měla být zaměřená na výrobu videoklipů, bohužel, stejně jako mnoho jiných plánů, se ani tento nestačil zrealizovat… Předtím, než Suge nabídl 2Pacovi beat Cali Love od Dr. Dre, měl být '2 Of Amerikaz Most Wanted' hlavní singl. Jako část kontraktu si 2Pac stanovil, že spolupráce se Snoop Doggy Doggem se prostě MUSÍ stát. Věděl o vlivu, který má Snoop na celý hudební průmysl a posluchače. Je to jako když se dali v NBA dohromady Shaq a Kobe nebo dnes možná Iverson a Anthony... Spojení 2Pac a Snoop sedlo naprosto ideálně spolu se skvělým beatem Dat Nigga Daze a vytvořili jednu z největších pecek všech dob.

Většina beatů pocházela přímo z Death Row, vyjímka potvrzující pravidlo je song 'No More Pain', jenž napsal Devante, což je kvalitní beat odlišný od zbytku alba. DJ Quik také pomohl svému příteli a složil beat k 'Heartz Of Men'. Track 'Got My Mind Made Up' byl nahrán těsně před příjezdem 2Paca a připraven pro další album Tha Dogg Pound. Původně byl nahrán v Dazově domě jako song Tha Dogg Pound na němž ještě rapovali Method Man, Redman, Inspectah Deck a The Lady Of Rage. Na konci songu můžete slyšet "INS The Rebel", což je přezdívka Inspectah Decka, kterou ze songu neodstranili. 2Pac chtěl mít na albu VŠECHNY umělce z Death Row, ale nakonec několik známých jmen přišlo bohužel zkrátka - Rage, Sam Sneed, Soopafly. Chápu, že Sam Sneed nebyl mezi ostatními příliš oblíben, ale proč mu upřeli možnost zazářit a dostat se lidem do povědomí, když měl v bookletu reklamu na své plánované album?

Všichni už dnes jistě víte, že 'All Eyez On Me' je vůbec prvním dvojalbem v historii hip hopu, protože mnoho lidí předtím nevěřilo, že se můžou vrátit vyšší výrobní náklady a ještě navíc vygenerovat zisk. Celkové prodeje alba jsou trochu zavádějící, protože počty se u dvojalb počítají 2x. 2Pac plánoval natočit soubor videí, ve kterých chtěl mít videoklipy ke každému songu z alba, první na řadu, po singlech, měl přijít 'Ambitionz Az A Ridah'. Bylo natočeno video i pro 'All About U', které se ale dostalo ven až při příležitosti vydání Greatest Hits v roce 1998. Song 'Don't Stop The Music' spolu s Outlawz byl nahrán také pro toto album, dost podobný beat byl o 2 roky později použit na debutovém albu Puff Daddyho No Way Out. Jedním z kontroverzních hostů na albu je Faith Evans z Bad Boy Records, byla uvedena na letáku propagující All Eyez On Me, ale poté její jméno nebylo uvedeno v kreditech alba. Dodnes není jisté, jestli je na tracku 'Don't Stop The Music' nebo 'Wonda Why They Call U Bytch', ale spíš si myslím, že je na 'Don't Stop The Music' a Death Row raději song nedalo na album, z hrozících sankcí. Outlaw Immortalz zde debutovali na songu 'When We Ride', produkce DJ Pooh. Později se jim dostalo více pozornosti kvůli songu 'Hit 'Em Up'.

Jste považován za génia, když 4 alba z Vašich prvních 10 dosáhne platinového statusu. Prvních šest alb Death Row se všech stalo platinovými.

Gina Longo

Byla první zpěvačkou bílé pleti na Death Row, podepsala kontrakt v hodnotě $50,000 v roce 1996. Její otec byl státní návladní v Sugově případu z roku 1992. Soud tehdy nakonec našel spojení mezi nimi, když načapali Davida Kennera v Longově domě… Suge byl sice z ulice, ale věděl, že bude potřebovat krýt záda. Gina nahrála album, na kterém byl i duet s Danny Boy, ale Suge pravděpodobně nikdy neuvažoval, že by album vydal.

Lil' Bow Wow

Vsadím se, že jste nevěděli, že Lil' Bow Wow se upsal Death Row, když mu bylo devět. Snoop ho objevil, když Lil' spolu se svými přáteli zkoušeli na jevišti freestyle. I přesto, že byl opravdu mladý, dokázal rozpumpovat publikum. Když Snoop a Dre měli tour k The Chronic a Doggystyle, jel spolu s Tha Dogg Pound s nimi. Když Suge začal mít problémy, získal jej Epic Records, poté přešel k So So Def pod ochranu Snoopu. Můžete jej vidět ve videu k 'Gin N Juice', jako jedno ze skákajících dětí na gauči.

MC Hammer

Nejdřív Bow Wow a poté MC Hammer? Když se nad tím zamyslíte, tak je to komické, ale pouze to dokumentuje, jak se Death Row "rozlezlo" napříč hip-hopem. MC Hammer se s Suge znali již léta (zpátky v 80. letech byli často spolu) a v roce 1996, když Death Row tvořilo nový směr, se MC Hammer upsal labelu (v té době měl opravdu velké problémy se zákonem). Toto byl navíc jeden z posledních hřebíčků do rakve ve spojení Dr. Dre+Death Row. Dre chtěl dělat hlavně gangsta rap, pak trochu R N B a reggae, nechtěl se pustit do komerčního hip-hopu, který reprezentovali a reprezentují pop-rapeři jako MC Hammer. Suge řekl Dremu, že udělá album s MC Hammer, předtím, než ho nechá odejít nastartovat něco jiného. MC Hammera podepsal hlavně kvůli financím, měl nějaké charitativní programy, do kterých Suge mohl dát peníze z Death Row, takže by si snížil daně a navíc by vlastně peníze stále kontroloval (protože Hammer na něm byl finančně závislý).

Několik týdnů poté Dr. Dre opustil label. MC Hammer a Tha Dogg Pound spolu nahráli song 'Sleepin' On A Master Plan', i 2Pac a Hammer spolu něco nahráli a má se za to, že někde je kompletní album, včetně songu 'Too Tight', originál mají na svědomí Ohio Players, song 'Skin Tight'. Byl to Hammerův nápad, ale 2Pac napsal texty a ještě přivedl Ebony (zpívala na Me Against The World). MC Hammer je i nakreslen v bookletu k Death Row Greatest Hits vol. 1. Song 'Unconditional Love' nahrál 2Pac, dal to Hammerovi ať zkopíruje text a styl songu. Takže zde máme 2 takřka identické verze, jednu od Hammera, druhou od 2Paca. Když Hammer opustil label, song se nikdy nepoužil, jen 2Pacovo verze je na jeho Greatest Hits.

K-Solo

Byl dlouhá léta ve spojení hlavně s EPMD a Redmanem, ale na 4 roky byl upsán Death Row. Oficiálně nebyl vydán jediný song, na povrch se dostala pouze demo páska a freestyle s Kuruptem. Velkým dílem přispěl ke tvorbě alba od Sam Sneeda. Přes K-Sola objevil Dr. Dre Sama Sneeda, pokud někdo máte chuť ochutnat jejich tvorbu, zkuste sólová alba K-Sola, hudba trochu zastaralá, přesto kvalitní.

4. červenec 1996 - Death Row @ The House Of Blues

Tuto noc Death Row Records udělali jednu z největších hip-hopových show, které se kdy konaly v House Of Blues. Pokud bych si mohl vybrat jediný koncert k návštěvě, určitě by to byl tento!

Tha Dogg Pound, Nate Dogg, Snoop, 2Pac+Outlaw byli hlavními taháky, ale přítomni byli i K-Ci a JoJo, LBC Crew, Tray Deee, Soopafly včetně Chrise Rocka a jiných komiků dělající zábavu mezi songy! Nahrávku této noci vydalo v roce 2005 Death Row ve spolupráci s Eagle Rock Entertainment, části můžete vidět na Death Row Uncut a spoustě 2Pacových DVD. Tuto noc 2Pac hrubě urazil Biggie a celý Bad Boy, song 'Hit' Em Up' byl vydán právě tuto noc. Tento song je označován jako jeden z nejtvrdších dissů, ale nikoli jako hra slov, ale jako stále nekončící urážky.

2Pac, Death Row, Boot Camp Click - One Nation 1996

Pokud bych si mohl vybrat i jediné album z vaultu Death Row, tak by to bylo toto. Jen samotný koncept alba by si zasloužil vydání, to, že album nebylo nikdy vydáno, je jedna z největších tragedií spojená s 2Pacovou hudbou.

Idea byla, že 2Pac chtěl dát všem na vědomí, že má problém s Puffym, Biggiem, Bad Boy, NIKOLI s východním pobřežím jako celkem. Takže se vydal do NY, setkal se s Buckshotem z Duck Down Records a také s Boot Camp Click. Suga zaplatil VŠECHNY umělce, VŠECHNY samply, VŠECHNY producenty atd., takže by to klidně mohli dnes vydat, aniž by potřebovali cokoliv měnit. Proto může Afeni Shakur každého naštvat a dát na aktuální alba koho chce, protože téměř nikdo nebyl v minulosti oficiálně vyplacen nebo neměl smlouvu. Zpět k One Nation, měl to být dvoj-disk, Death Row mělo vydat vydání západního pobřeží, Duck Down východního.

Songy, které se dostaly na povrch, jsou moje nejoblíbenější z nevydaných, spolu s 2Pacem je tam Busta Rhymes, Gregg Nyce, Snoop, Outlawz, CoCo Brother, Steel & Tek, Dogg Pound, O.D.B., Scarface a další. Většina lidí si myslela, že 2Pac nenáviděl New York a východ, ale to byl kompletně špatný názor. The Boot Camp Click (skupina okolo Buckshota) zaletěla na týden do Kalifornie a bydlela u 2Paca doma a za tu dobu album kompletně nahrála. Buckshot tehdy od 2Paca dostal novou přezdívku (kterou od té doby často používá) The B.D.I. Thug, zmiňuje se o tom na albu. Pro fanouška 2Paca je to hodně frustrující, album bylo hotovo, připraveno k vydání, ale nakonec odloženo kvůli nepřipravenosti Duck Down Records pro vydání. Vsadil bych cokoli na to, kdyby bylo album vydáno, 2Pac by stále byl mezi námi. Jeden ze songů, 'Military Minds' s CoCo Brothers a Buckshot byl zremixován a vydán na Better Dayz. Dokonce je v bookletu uveden jako song z alba One Nation (?).

Částečný tracklist alba:
War / Bust If We Must - 2Pac & Tha Outlawz
Thug nigga - 2Pac & Busta Rhymes
Bitchez/World Wide Dime Piece - 2Pac, Snoop Doggy Dogg, Gregg Nyce & Busta Rhymes
Where are My Souljahz at? / Military Mind - 2Pac, Cocoa Brovas & Buckshot
One Nation - 2Pac, Buckshot, CoCoa Brovas, Gregg Nyce, Heltah Skeltah
Let's Get it On - 2Pac & Buckshot
Men At Arms - 2Pac & Buckshot
Let's Fight - 2Pac, Busta Rhymes, CoCo Brothers & Buckshot
Tattoo Tears - 2Pac, Gregg Nyce & Tha Outlawz
How Many Shots Will it Take - 2Pac & Outlawz

Mnoho z tohoto materiálu bylo vybráno pro ostatní 2Pacova alba.

Death Row East

Jedna z dalších mnoha vzrušujících věcí v 1996, Suge byl nadšen expanzí na východní pobřeží, kde hodlal převzít pozici Bad Boy Records. Suge navrhl Erica B (spolupracant s Rakimem) z New Yorku prezidentem Death Row East. Run DMC byli přizváni k Death Row, uzavřít se to mělo noc, kdy byl 2Pac postřelen, čekali v Clubu 662, ale věci se očividně mezitím změnily... Další umělci, které chtěli Suge a 2Pac přivést byl Wu-Tang Clan (minimálně Method Man byl nápadem nadšen), Treach, Bobby Brown, Jerzey Mob (z New Jersey, měli se stát další 2Pacovou skupinou), Big Daddy Kane (s 2Pacem nahráli song ‚Where Ever U R'). Jerzey Mob a Outlawz byli s 2Pacem v New Yorku na MTV Awards, všichni byli oblečeni do triček s logem Death Row East, aby promovali nový label, pouhé 3 dny před postřelením 2Paca. Jerzey Mob byli v té době upsáni labelu Da Bastardz. Vydali vinyl s 6 songy, jeden z nich produkoval K Solo a další 3 prý Dr. Dre. Ale to je spíš popíchnutí od Suga, protože produkce je opravu strašná a určitě to nemůže být materiál od Dreho. Jakmile o pár dní později věci nabraly jiný spád, Jerzey Mob se vytratili a vrátili se až v novém tisíciletí s Mixtape Vol. 1, který vydali ve spolupráci s Outlawz Recordz.

Death Row a R&B

Suge chtěl vždycky proniknout i na R&B scénu, ale díky úspěchu, který měl s gangsta rapem se k tomu nikdy pořádně nedostal. Ale stejně byla velká naděje pro 2 umělce z Death Row - Michel'le a Danny Boy. Michel'le již měla své album, ještě z Ruthless Records, dokonce dosáhlo na platinu, ale spíš to bylo kvůli popisku 'Executive Producer: Dr. Dre'. Měla slíbeno album hned po The Chronic, ale to se samozřejmě nestalo.

V roce 1994, Daniel Stewart a.k.a. Danny Boy (DB) se v 16-ti letech připojil k Death Row, jeho debutem bylo 'Come When I Call' produkoval DJ Quik na soundtracku k Murder Was The Case. DB byl v 15-ti letech adoptován Sugem, který se o něj začal starat po babiččině smrti. DB nahrál své sólové album na přelomu 95/96, v létě 96 měl plné dvoj-CD, ale bohužel album světlo světa nevidělo. Album mělo produkci od DJ Quika (přes půlku alba!), Kevyn Lewis, Keith Andes, Daz Dillinger, na albu ještě měli učinkovat 2Pac (2 songy), Tha Dogg Pound, Jodeci, Mary J. Blige, Jewell a Gina Longo.

Za Danny Boyem Suge stál, kdyby 2Pac nebyl zastřelen a Suge nešel sedět do vězení, jeho album by určitě bylo vydáno a mělo všechny předpoklady stát se velmi úspěšným. DB měl vše, co k úspěchu potřeboval, byl navzdory svému nízkému věku hudebně zkušený a navíc neuvěřitelně talentovaný. Jako mnoho jiných umělců dostal šanci na All Eyez On Me (skvělý song 'I Ain't Mad At Cha' a ještě několik dalších). Natočil s 2Pacem smutné, ale skvělé video, spolu s 2Pacem zahrál song na bezpočtu TV show. DB byl v nemocnici během 2Pacova boje o život po celou dobu, narozdíl od mnoha dalších, kteří později tvrdili to samé (např. Snoop).

DB od roku 1999 nebyl upsán Death Row, kdy přiznal bankrot a přestěhoval se zpět do Chicaga. V posledních letech se vrátil zpět k labelu (OST Dysfunktional Family), i když se neupsal, nahrál úplně nové album s featuringy jako Crooked I, Busta Rhymes, Babyface, R. Kelly, které však světlo světa také neuzřelo.

B.G.O.T.I. (OST Gridlocked a pár dalších kompilací), skupina skládající se z 5 žen, nikdy se jim nepodařilo prorazit.

Jewell, další velké jméno labelu, zajisté nahrála nevydané album. Song 'Smoking The Bud' můžete částečně slyšet na Snoopově Doggfatheru v pozadí jednoho ze skitů. Jewell vydala video k 'Woman 2 Woman' (OST Murder Was The Case), které je ale extrémně zřídka k vidění i sehnání. Byla hodně na All Eyez On Me a nikdo nepochyboval, že tomu tak bude i u dalších budoucích alb, ale ne dlouho poté se všechno samozřejmě změnilo. V posledních letech se stala jedním z největších kritiků Suga.

Sam Sneed

Byl jedním z nejtalentovanějších umělců/producentů na Death Row a jeho kariéra je jedná velká tragédie. Jakýkoliv song, na kterém spolupracoval se stal velkým hitem. Songy 'Natural Born Killaz', 'Keep Their Heads Ringin', 'U Better Recognize', 'Blueberries' (verze DPG, i nevydaná Sam Sneed+Snoop), 'Bag O'Weed', všechny jely za přispění Sama Sneeda. Podle jednoho z pracovníků se studia, album Sama Sneeda bylo jedno z nejlepších alb, které kdy na labelu vznikly. Songy jako 'Lady Heroin' s J Flexx a 'Blueberries' se Snoopem, by se staly částí alba, stejně jako nevydané 'Street Scholars' s Dr. Dre a hlavně 'The Golden Child'. 'Lady Heroin' měl být vydán jako singl, Sam Sneed se navíc rozhodl natočit k němu videoklip na své vlastní náklady. 2Pac (v této věci figuroval jako hlásná trouba), cítil, že Sam Sneed je málo loajální hudební scéně na západním pobřeží a že je příliš stmelený s východním. Na setkání, svolaném 2Pacem a Sugem, se rozhodli zkouknout video k 'Lady Heroin', který si Sam Sneed zrežíroval a zaplatil sám, které se jim nelíbilo, vytýkali mu, že málo reprezentuje Death Row. Sam byl naštván, protože chtěl a žádal každého z labelu, aby se přišli podílet na tomto videoklipu, ale objevil se pouze J-Flexx, který sám bojoval o svou identitu na labelu. Byla to pěkná levárna, Sam Sneed chtěl ostatní do videa, ti ho však nechali na holičkách. V tuto dobu opouště Dre label a Sam Sneed byl v těžké situaci, původně přišel kvůli Dremu, později toho roku se snažil přidat k Aftermath, ale protože byl uvězněn v kontraktu se Sugem, selhalo i toto. Sam naživo na Source Awards 1995, to je chlapík plný energie, skvělých rýmů a bombastické produkce. Aby toho nebylo málo, v roce 1999 mu byl objeven nádor na mozku, z které se naštěstí dostal a v roce 2003 založil Street Scholars Entertainment.

Září 1996 - rušný měsíc pro Death Row

Tento měsíc se Death Row změnilo navždy. Nejdříve byli 4. září na MTV Music Awards v New Yorku, kde hrdě promovali Death Row East - "If you believe in God, believe in Death Row East" - a 2Pac a Nas zde ukončili svůj spor.

7. září se Suge a 2Pac zúčastnili boxerského zápasu Mike Tyson-Seldon, který ztěží včetně nástupu trval 5 minut. Jakmile se ekipa Death Row dostala do recepce, byl 2Pac informován, že se v hotelu nachází Orlando Anderson aka Baby Lane. Orlando Anderson, člen South Side Crip, který ukradl náhrdelník členovi Death Row Trayovi (nikoli Tray Dee), byla vypsána i odměna v hodnotě $50,000. 2Pac okamžitě zareagoval, našel a spolu s ostatními zmlátili Andersona a nakonec i vlastně Sugovi, který byl mimo vězení na podmínečné propuštění, proměnil podmínku a poslal ho sedět. Když byli spokojeni, opustili scénu a následovali Franka Alexandra, který znal nejbližší cestu k jejich hotelovým pokojům. 2Pac a Suge se poté převlékli a zorganizovali přesun do klubu 662. 2Pac požádal Franka, aby jel a dával pozor na Outlawz, kteří byli opilí. 2Pac nasedl k Sugovi do jeho nového BMW, kde naplno hrálo nejnovější album, 7th Day Theory. Na cestě do klubu, se na křižovatce náhle zjevil vedle BMW cadilac a spustil přímou palbu na 2Paca a Suga...

O pár chvil později se 2Pac dostal do nemocnice, kde až do 13. září bojoval o svůj život. Shock G, Jada Pinkett, Danny Boy, Tha Outlawz, Suge a K-Ci byli v nemocnici téměř neustále. Snoop později tvrdil to samé, ale jeho vyprávění se neshodovalo s ostatními a navíc mezi ním a 2Pacem byla tehdy zlá krev.

Death Row's Greatest Hits 16. říjen 1996

Death Row Greatest Hits V průběhu práce na této kompilaci Suge zjistil záměr Dreho opustit label. Suge kontroloval práci na albu a požádal pracovníka labelu, aby přivezl master CD z domu Dreho. Když přijel k Dremu, nechtěl ho pustit dovnitř a tak zavolal Suga, aby to vyřešil. Nebudu to protahovat, a tak jenom řeknu, že všechno skončilo příjezdem 20-ti policejních aut a Sugem, který tvrdil, že si se svým přítelem jenom chtěl zahrát kulečník :-). Dr. Dre, Snoop Doggy Dogg, 2Pac, Tha Dogg Pound, Rage, Nate, Cube, Jodeci, Danny Boy, Michel'le, skvělá sestava, ale při pohledu na vybrané songy se nemůžu ubránit pocitu uspěchaného vydání. Mimo songu 'Hit 'Em Up' zde nebyl žádný z 2Pacovy Death Row éry, pouze songy z jeho dřívějších alb a ještě kolaborace 'Smile' z alba Untouchable od Scarface byla přítomna. 'Hit 'Em Up' zde byl kvůli zachování kontroverznosti, stejně jako 'No Vaseline' od Ice Cube. Není to song z Death Row, ale Suge požádal Priority Records o song, a ti, protože byli stále naštvaní na Dreho, souhlasili.

2Pac (Makaveli) - The 7th Day Theory 5. říjen 1996

The Don Killuminati S tímto albem se 2Pac stal prvním umělcem v historii hip-hopu, který měl v jednom roce 2 alba jako #1 a přidal se tak k takovým hudebním králům jako Elvis Presley nebo Beatles. Tohle je album, které 2Pac opravdu chtěl udělat, All Eyez On Me bylo něco jako odměna pro Suga a vylepšení jména Death Row. The 7th Day Theory je hodně podobné Me Against The World. Album bylo nahráno ve 3 dnech, nikoli v sedmi, jak je všeobecně míněno (zmínka v songu 'Krazy'). Pod tímto albem je podepsán hlavně 2Pac, pod All Eyez On Me Death Row jako celek.

Texty na All Eyez On Me jsou hlavně o gangsterech (např. '2 Of Amerikaz Most Wanted'), nebo o ženách (např. 'All About U'), i když pár hlubších songů by se také našlo. Songy na Makavelim jsou hodně bojovně zaměřené na aktuální nepřátele v době nahrávání alba (Nas, Dr. Dre, Mobb Deep, celé Bad Boy, Jay-Z, CIA a další) a více kreativní ('Me And My Girlfriend' například, o 2Pacově přátelství se zbraní, později napodobeno na 'My Buddy' od G-Unit, Jay-Z+Beyonce jako '03 Bonnie And Clyde' a také song od Toni Braxton - 'Me And My Boyfriend', úplně původní koncept ale pochází od Nase a jeho 'I Got Power').

Na Makavelim jsou hosté pouze z nejbližších 2Pacových spolupracovníků (snad mimo Bad Azz), EDI a Young Noble na 'Bomb First', Kastro, Young Noble a Prince Ital Joe na 'Hail Mary' a dále pak stále hlavně Outlawz ('Life Of An Outlaw','Just Like Daddy'), dalšími hosty jsou K-Ci a JoJo, Danny Boy a Aaron Hall na 'Toss It Up', druhá 2Pacova sloka obsahuje diss na Dr. Dre. Originální song je přesně stejný jako 'No Diggity' od Blackstreet, protože Dre si tento song odnesl s sebou na Aftermath (sledujte 2Paca jak zakřičí "Yeah, we rock your beat!"). Verze na albu byla tedy zremixována a přidána jedna sloka. Tento song je jeden ze 2, které nebyly nahrány v těch 3 dnech, ale tato nová verze možná ano. Jsou také 2 videa k songu, při natáčení 2Pac hodně dissoval Dr. Dre, jak můžete vidět např. na dokumentu Death Row Uncut.

'Krazy' původně měl být s Outlawz, ti však psali svůj text příliš dlouho a tak dostal šanci zazářit mladý Bad Azz. '2 Live And Die In L.A.' s Val Young, byl druhý song hotový již dříve, QDIII to produkoval (syn Quincy Jonese), ale 2Pac to tehdy chtěl publikovat přes The Compton Swap Meet, QDIII se to moc nelíbilo, dát song volně do oběhu... Suge tehdy dostal zlost na 2Paca, že ho v tomto songu zmiňuje, i když nevím proč.

Zmínky o Malcom X a Martin Luther King Jr. jsou k nalezení na albu, zvýrazňující tehdejší 2Pacův politické názory.

Nakonec, v 'Against All Odds', 2Pac zase jednou pořádně popichuje nepřátele, ale vynalézavěji než v 'Hit Em Up', tentokrát hlavně na Nase, Puffyho a Haitain Jacka (jeden z mužů, kteří byli přítomni údajnému znásilnění, po kterém byl 2Pac odsouzen, Haitan Jack vyvázl bez trestu).

Song 'Friends' byl nahrán pro 7th Day Theory, ale v poslední chvíli stažen, kvůli nedodělání songu. Nakonec byl zremixován a objevil se na kompilaci Too Gangsta 4 Radio,'Teardrops And Closed Caskets' s Nate Dogg a Outlawz byl také nahrán pro album, ale byl opět zremixován a tentokrát přidán na Still I Rise.

4. září, jen pár dní před střelbou, během MTV Music Awards, svolal 2Pac, Nas a Suge velké setkání, na kterém oficiálně ukončili svůj beef, ale dissy nebyly z alba odstraněny, neboť Suge chtěl ponechat co největší kontroverznost alba.

Makaveli udělalo přes 700.000 kopiií v prvním týdnu, což se dnes stane pouze pop-rapperům jako jsou 50 Cent, Eminem apod., ale tehdy byla tato čísla OBROVSKÁ. Toto první album vydané po 2Pacově smrti zůstává i nadále jeho nejlepším posmrtným albem, i když ho ještě stihl celé dokončit 2Pac. Bylo také první album vydané pod Death Row/Makaveli Records, které zrovna vzniklo spolu s produkční společností Euphanasia.

Snoop Doggy Dogg - Tha Doggfather 12. říjen 1996

Tha Doggfather Se vším rozruchem okolo Death Row a 2Paca, toto album bylo opravdu silně očekáváno, ale lidé nyní nevěděli co mají očekávat. 2Pac byl mrtvý, Suge byl chycen v pletkách se zákonem, Dre opustil label, otázka zněla: Má na to Snoop stále? Pro mnoho lidí zněla odpověď prostě NE, protože album bylo naprosto odlišné od Doggystyle. Ale jak léta plynula, stále více lidí přicházelo albu na chuť, neboť jim došla nesmyslnost srovnání s Doggystyle, protože bez Dreho se styl alba musel nutně zcela změnit. Vyjít toto album jako první, bylo by hned ocejchováno jako klasické.

Bez Dreho na albu, Snoop se stal více vážným, dříve jeho styl býval rychlejší. Na albu učinkovali Tha Dogg Pound, Nate Dogg, Warren G, Tray Deee, LBC Crew, Soopafly, Too Short, Charlie Wilson a také Teena Marie. Album původně mělo vyjít 5. října, ale nakonec bylo kvůli 7th Day Theory o týden odsunuto.

Hlavní singl 'Snoop's Upside Ya Head' se nikdy neuchytil tak, jak v Death Row doufali a předpokládali, přestože je velmi slušný. Jeden song byl původně zamýšlen pro album LBC Crew - 'Blueberries', který produkoval Sam Sneed. Snoop se rozhodl dát jej na album snad v poslední minutě, aby uvedl vstup LBC Crew na scénu s jejich přicházejícím debutovým albem (Snoop na songu ani neučinkuje). Song obsahuje skvělé intro od Prince Ital Joe. Na outru alba je použit sample z Death Row v House Of Blues, 2Pac+Snoop dělající Gangsta Party.

Nate Dogg - G Funk Classics Vol. 1 1996

Nate Dogg Nejenom, že byl Nate oškubán na písních jako 'Regulate' nebo 'Ain't No Fun', hlavní zklámání pro něj bylo toto album, které bylo vlastně v USA vydáno dvakrát. Album poslali Death Row k zrecenzování do The Source, mělo reklamu v All Eyez On Me, hlavní singl ('Never Leave Me Alone' se Snoopem) se hrálo v rádiích, ale se vším tím svinstvem okolo smrti 2Paca a Suga ve vězení bylo v album nakonec staženo s regálů prodejen kvůli obavě ze špatného prodeje. Hosty na albu byli 2Pac, Daz, Kurupt, Snoop, Tray Dee a produkce byla hlavně od Johnny J, Sam Sneed, Daz, Teddy Riley a pár dalších. Když Nate v 1998 opustil Death Row, dal celou záležitost k soudu a překvapivě spor vyhrál, takže mohl vydat album jako dvoj-disk, včetně Vol. 2, který obsahoval nově nahrané tracky. Tehdy konečně opustil label i Sam Sneed, produkoval 'Baf O' Weed', ale v bookletu byl v produkci uveden Nate Dogg, později když se song objevil na několika kompilacích, už byl uveden Sam Sneed.

Christmas On Death Row 12. prosinec 1996

Víte kdy se v hudební branži stanete úspěšným? Když vydáváte vánoční alba, navíc když název společnosti obsahuje slovo 'Death'. Toto album uzavírá ve všech ohledech historický rok Death Row. Danny Boy (8 songů!), Nate Dogg, Tha Dogg Pound, Snoop, O.F.T.B., J-Flexx, Michel'le, Jewell, 6 Feet Deep učinují na albu, přál bych si mít tam ještě 2Paca, ale to už bych asi chtěl moc... Album nezlomilo žádné prodejní rekordy, ale své si na trhu uhrálo, dnes je k mání za opravdu výprodejové ceny, sežeňte si jej!

Christmas on Death Row Konec roku 1996 znamená vlastně konec 1. generace Death Row, následoval nebo se připravoval houfný odchod umělců (Kurupt zpět do Philly, kde startuje svůj label Antra Records, Snoop koncem 1997 do No Limit, Danny Boy do Chicaga, vlastně jen Daz Dillinger zatím zůstal věrný Death Row, kde pro rok 1998 připravil své debutové a do dnešního dne nejúspěšnější album Retaliation, Revenge And Get Back). Rok 1997 s alby od The Lady Of Rage - Necessary Roughness (konečně!) a soundtracky k filmům Gang Related a Gridlock'd, na kterých již učinkovalo několik umělců z druhé, přechodné generace (J-Flexx, Tha Realest, Tech9ne). Na přelomu tisíciletí mělo být vše připraveno pod novým názvem Tha Row (k Death Row opět v 2003/4) k opětovnému ovládnutí hudebního průmyslu s interestatním line-upem s navrátilcem Kuruptem (Antra Records se neuchytil, vyhlásil bankrot a Snoop mu odmítl půjčit peníze), věčným talentem Crooked I, a dále jmény jako Lisa ‚Left Eye' Lopez pod jménem N.I.N.A. (New Identity Non-Aplicated, R.I.P.), Danny Boy, Eastwood, Spider Loc (dnes G Unit). Kvůli neustálým Sugovým problémům však vydali pouze soundtrack k filmu Dysfunktional Family (hraje Eddie Griffin) a neuvěřitelně dlouho očekáváné a odkládané album Against Tha Grain od Kurupta. To již ale vyšlo bez vlastní podpory Death Row a Kurupta. Koch Records, s kterým byla tehdy uzavřena smlouva, již odkládání nemohl tolerovat a tak album vydal bez diss-songů proti Snoopovi, Dazovi a ostatním, s kterými měl Kurupt tehdy beef, protože Kurupt byl v době vydání již zpět s Doggystyle a Dogg Pound.

V roce 2006 byl Suge souzen s L. Harris (ženou Harry-O, musel vyplatit $107 mil), oficiálně vyhlásil bankrot a další budoucnost Death Row Records je tak velmi nepravděpodobná.

Autor: M.O.B.